Lykketrold Charity Tour 2019


Velgørenhedsprojekt

Good Luck Troll Charity Tour er et kunst- og velgørenheds¬projekt, hvor en række dygtige danske kunstnere og designere har dekoreret hver deres udgave af det danske legetøjs-ikon Lykketrolden. 

Overskuddet går til Kræftens bekæmpelse

De 1,40 meter høje lykketrolde bliver udstillet i udvalgte storcentre og butikscentre rundt omkring i landet fra d. 4. marts 2019 og frem. Herefter vil troldene blive solgt på auktion, hvor overskuddet går ubeskåret til Kræftens Bekæmpelses indsats for børn og unge med kræft.
 

White And More's bidrag

Kræft er en frygtelig sygdom uanset hvem den rammer, men når det er børn og unge, der skal igennem et voldsomt sygdoms- og behandlingsforløb, er det næsten ikke til at bære.

White And More's målgruppe er unge teenagere, der står foran en stor og glædefyldt dag i deres liv - Konfirmationen. Alle børn og unge burde vokse op i en ubekymret verden uden sygdom og død, men det er desværre ikke virkeligheden for alle. Så hvis man kan gøre bare en lille bitte forskel, er det en stor indsats værd.
 
Derfor var det ikke svært at takke ja til deltagelse i projektet omkring Good Luck Troll Charity Tour 2019 og vi håber, at auktionen kan gøre en stor forskel i Kræftens Bekæmpelses indsats for børn og unge med kræft.
 

BE YOUR OWN KIND OF BEAUTIFUL

White And More designer konfirmationstøj med tanke for, at de unge piger både kan føle sig godt tilpas, være tro mod deres egen stil og være den bedste udgave af sig selv på den store dag. Vi designer ud fra devisen Be Your Own Kind Of Beautiful og det er i den ånd, vi også har dekoreret Lykketrolden, som har fået et Girly udtryk med et tydeligt budskab om, at ’Du er god nok, som du er, lige meget hvad’. White And More's bidrag til kampagnen er en glad og optimistisk trold med lyst til livet.
 

Andre designeres bidrag

15 kunstnere og design virksomheder har bidraget og På Good Luck Troll Charity Tour's hjemmeside kan du se:
  

Tag en selfie med en Lykketrold  #lykketrold2019

Vi håber, at Lykketroldene kan bringe smil og glæde der, hvor de kommer frem og dermed på en positiv og livsbekræftende måde at gøre opmærksom på det vigtige arbejde, som Kræftens Bekæmpelse udfører i kampen mod kræft hos børn og unge.
 
Her kan du se, hvornår udstillingen rammer et butikscenter nær dig. Tag en selfie - lav et insta opslag - tag med #lykketrold2019 og hjælp os med at udbrede det vigtige budskab. 
    • Næstved Storcenter i Næstved            uge 10-13
    • Waves Storcenter i Hundige                 uge 14-17
    • Bloms Butikker i Skanderborg              uge 18-20
    • Borgen Shopping i Sønderborg            uge 27-31
    • Bloms butikker i Skanderborg               uge 32-35
    • VestsjællandsCentret i Slagelse           uge 42-43

Lykketrolden er pære dansk

At det er en Lykketrold, der er omdrejningspunkt for dette projekt er slet ikke tilfældigt. Lykketrolden er nemlig pære dansk og opfundet i 1957 af Thomas Dam, en fattig fisker fra Gjøl i Nordjylland. I et forsøg på at tjene lidt ekstra ved siden af fiskeriet snittede han trolde figurer i træ, som han solgte til tivolier og markeder.

At det lige var trolde, der var motivet for Thomas Dams træ figurer, var angiveligt fordi, han ville vise sin datter, at trolde ikke altid er onde, men også kan være lykkebringere. Thomas Dam fandt inspiration til sine trolde figurers udtryk blandt indbyggerne i Gjøl, og der skulle efter sigende have været en vis lighed med flere af modellerne.

Materialet var oprindeligt lindetræ, naturgummi, fåreskind, filttøj, orange strithår og træuld til at udstoppe troldene med. Der opstod en stigende efterspørgsel efter de unikke lykketrolde og i 1960’erne overgik produktionen til maskinfremstilling på en fabrik i byen Gjøl, som ligger der den dag i dag.
  

Verdensomspændende succes

De populære lykketrolde er dog nået langt ud over Danmarks grænser. I 2010 havde troldene en mindre rolle i Toy Story 3 og i 2016 udkom den succesfulde animations film ”Trolls”, der havde de danske lykketrolde som hovedpersoner. Efterfølgeren ”Trolls 2” har planlagt premiere i foråret 2020.

Thomas Dam nåede desværre ikke at opleve den verdensomspændende succes. Han døde af kræft i 1989 og derfor bidrager familien Dam i dag til Kræftens Bekæmpelses arbejde.